SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar

iMAN BAHSİ

<< 64 >>

باب بيان قول النبي صلى الله عليه وسلم سباب المسلم فسوق وقتاله كفر

28- NEBİ (s.a.v.)'İN: "MÜSLÜMAN'A SÖVMEK FASIKLIK, ONUNLA ÇARPIŞMAK KÜFÜRDÜR" BUYRUĞUNUN BEYANı BABI

 

116 - (64) حدثنا محمد بن بكار بن الريان، وعون بن سلام، قالا: حدثنا محمد بن طلحة. ح وحدثنا محمد بن المثنى. حدثنا عبدالرحمن بن مهدي. حدثنا سفيان. ح وحدثنا محمد بن المثنى. حدثنا محمد بن جعفر. حدثنا شعبة كلهم عن زبيد، عن أبي وائل، عن عبدالله بن مسعود؛ قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "سباب المسلم فسوق. وقتاله كفر" قال زبيد: فقلت لأبي وائل: أنت سمعته من عبدالله يرويه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ قال: نعم.وليس في حديث شعبة قول زبيد لأبي وائل.

 

[:-218-:] Bize Muhammed b. Bekkar b. er-Reyyan ve Avn b. Sellam tahdis edip dediler ki: Bize Muhammed b. Talha tahdis etti (H) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Abdurrahman b. Mehdi tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti (H), bize yine Muhammed b. el-Müsenna tahdis etti, bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şube tahdis etti. Hepsi Zubeyd'den, o Ebu Vail'den, o Abdullah b. Mes’ud'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

 

"Müslümana sövmek fasıklık, onunla çarpışmak küfürdür. "

 

Zubeyd dedi ki: Ebu Vail'e: Bunu Abdullah'ta, o Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den diye rivayet ederken bizzat mı dinledin, dedim. O: Evet, dedi.

 

Şube'nin hadisi rivayetinde Zubeyd'in, Ebu Vail'e söylediği sözler yer almamıştır.563

 

 

Diğer tahric: Buhari, 48; Tirmizi, 2635, 1983; Nesai, 4120, 4121; Tuhfetu'I-Eşraf, 9243

 

A.DAVUDOĞLU

AÇIKLAMA: Hadis müttefekun. aleyhdir. Buhari onu «Kitabü'1-İman», «Kitabu'l-Edeb» ve «Kitabü'l-Fiten» de tahric ettiği gibi diğer hadis imamlarından Tirmizi, iman; Nesaî, İbni Mace, Ahmed b. Hanbel ve başkaları da rivayet etmişlerdir.

 

Sebb: lügatte söğmek ve bir kimsenin namusunu lekeleyecek şekilde konuşmaktır. Sibab'da ayni ma'naya gelir. Bazıları bunun mufa'ale babından masdar olduğunu ve söğüşmek ma'nasına geldiğini, diğerleri sebb ma'nasma isim olduğunu söylerler. Îbrahimü'l-Harbî sibabın ma'naca sebbden daha şiddetli olduğunu ileri sürmüştür. Ona göre sibab bir kimse hakkında o kimsede bulunan bulunmayan bütün ayıbları söylemektir.

 

Fisk ve füsuk: lügatte hak yoldan ve taatten çıkmaktır. Hatta fare, deliğinden çıktığı için ona bile araplar «Füveysika» derler.

 

Kıtal'den murad, mukaateîe yani çarpışma ve harbetmedir. Maama-fih muhasama yani düşmanlık ma'nasma da kullanılmış olabilir; çünkü arapiar muhasamaya da mukaateîe derler.

 

Hadistfen murad: Bir müslümana haksız yere sövüp saymak bilicma' haramdır. Bu işi yapan fasiktir. Cezası te'dib olunmaktır. Haksız yere müslümanla kavga ve çarpışma yapan ise ehl-i hakk müslümanlara göre dinden çıkmak ma'nasma küfretmiş olmaz. Ancak müslümanla harbetmenin helal olduğuna inanırsa o zaman dinden çıkar. Fakat mesele yine de ihtilaflıdır.

 

1 - İbni Battal'a göre buradaki küfürden murad; müslümanlarin haklarına kargı küfranda bulunmaktır. Çünkü, Allah müslümanları kardeş yapmış; dargınlarının aralarım bulmayı emretti; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) dahi mü'minlerin birbirleriyle kavga edip küsüşmelerini yasak etmiş; bunu yapanların din kardeşinin hakkına küfran ettiğini haber vermiştir.

 

Küfran: bir ni'meti örtmek, gizlemek ve inkar etmektir.

 

2 - Bazılarına göre burada müsîümanla çarpışmaya mecazen küfür denilmiştir. Zira müslümanla çarpışmak kafirin şanmdandır. Binaenaleyh müslümanla çarpışan müsîüman bu hususda kafire benzetilmiştir.

 

3 - Bir takımları: «Buradaki küfürden murad, lügavî küfürdür» der­ler. Lügatte küfür: örtmek, gizlemek ma'nasma gelir. Bir müslümanın müsîüman üzerindeki hakkı, ona yardımda bulunmak, eza ve cefa etmemektir. Onunla çarpışan ise onun bu hakkını Örtbas ediyor gizliyor demektir.

 

4  - Kirmanî 'ye göre küfürden murad ya küfre vardırır ma'nasmadır; yahud kafirlerin fi'li gibi demektir.

 

5 - Hattabi 'ye göre ise buradaki küfürden murad: Allah'a küfürdür. Çünkü hadis, hiç sebebsiz ve te'vil de etmeden müslümanla çarpışmayı helal i'tikad eden hakkındadır. Te'vil ederse kafir veya fasık sayılmaz. Nitekim te'vil ederek hükümdar aleyhine kıyam eden bağiler de tekfir edilmezler.

 

Burada şöyle bir sual varid olabilir; söğmekle çarpışmanın ikisinin de failleri fıska nisbet edilir fakat tekfir olunmaz. O halde neden söğmeye karşı füsuk denilmiş de çarpışma hakkında küfür ta'birî kullanılmıştır? Bu sualin cevabı şudur ;

 

Çarpışma daha ağırdır; yahud çarpışma kafirlerin ahlakına daha [çok benzediği için onun hakkında küfür tabiri kullanılmıştır.

 

 

117 - (64) حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وابن المثنى، عن محمد بن جعفر، عن شعبة، عن منصور. ح وحدثنا ابن نمير. حدثنا عفان. حدثنا شعبة عن الأعمش، كلاهما عن أبي وائل، عن عبدالله، عن النبي صلى الله عليه وسلم، بمثله.

 

[:-219-:] Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe (2/2a) ve İbnu'l-Müsenna, Muhammed b. Cafer'den tahdis etti. O Şube'den, o Mansur'dan (H) Bize İbn Numeyr de tahdis etti, bize Affan tahdis etti. Bize Şube, A'meş'ten, her ikisi de Ebu Vail'den, o

Abdullah'tan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den hadisi aynen nakletti.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 6044, 7076; Nesai, 4120, 4122, 4123, 4124; İbn Mace, 69; Tuhfetu'l-Eşraf, 9251,9299

 

NEVEVİ ŞERHİ: Sözlükte "seb'" sövmek, insanın 1rzı (namusu, şeref ve haysiyeti) hakkında ayıplayıcı şekilde konuşmak demektir. "fısk" da sözlükte dışarı çıkmak anlamındadır. Şer'i bir terim olarak da itaatin dışına çıkmak demektir. Hadisin anlamına gelince (2/53) müslümana haksızca sövmek ümmetin icmaı ile haramdır. Böyle bir işi yapan Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in haber verdiği üzere fasıktır.

 

Onunla haksızca kıtale (çarpışmaya) gelince, hak ehline göre bundan dolayı onu dinden çıkartacak anlamda kafir olmaz. Az önce pek çok yerde açıkladığımız gibi. Ancak bunu helal kabul etmesi hali müstesnadır. Bu iyice anlaşıldığına göre şunu da belirtelim ki, hadisin tevili ile ilgili çeşitli açıklamalar yapılmıştır:

 

1- Bu hüküm bu işi helal kabul eden kişi hakkındadır.

2- Bundan kasıt iyiliği, nimeti, Müslüman kardeşliğini inkardır. İmanın

ink€m anlamındaki küfür değildir.

3- Uğursuzluğu sebebiyle sonunda küfre kadar götürebilir. 4- Böyle bir iş kafirlerin işine benzer.

Allah en iyi bilendir.

Diğer taraftan kıtal (çarpışmak)den açıkça anlaşılan bildiğimiz çarpışmadır, mukateledir. Kadı Iyaz'ın dediğine göre de bununla şer çıkarmak, itişip kakışmak anlamının kastedilme ihtimali de vardır. Allah en iyi bilendir.

 

Senet ile ilgili söyleneceklere gelince, senette Muhammed b. Bekkar b. er-Reyyan vardır. Oedesinin adı olan Reyyan fethalı ra ve şeddeli ye iledir. Senette geçen Zubeyd, Zubeyd b. Haris el-Yaml' dir. el-Iyamı nispetli olduğu da söylenmiştir. Buhari ve Müslim'in Sahihlerinde bu isimde başka kimse yoktur. Muvatta'da ise (hattı itibariyle Zubeyd'e benzer) çift ye ile Zuyeyd b. es-Salt vardır. Fasııların sonlarında buna dair açıklama geçmişti. Senette İbn Selemee'nin özkardeşi Ebu Vail de vardır.

 

Senedin baş tarafında Müslim'in "bize Muhammed b. Bekkar ve Avn tahdis edip dediler ki: Bize Muhammed b. Talha tahdis etti. (H) ... Hepsi Zubeyd'den" senedi ne gelince, biz bunu bu şekilde zapt ve kaydettik. Bizim asıl nüshamlZda da ve bazı usullerde de bu şekildedir. Şeyh Ebu Amr b. es-Salah (rahimehullah)'ın itimat ettiği asıllarda ise bu rivayet Muhammed b. Talha ve Şube yolları ile zikredilmiş fakat bu nüshalarda Muhammed b. el-Müsenna'nın el-Mehdi' den, o Süfyan'dan yolu zikredilmemiştir. Bundan dolayı İbnu's-Salah, Muhammed b. Talha ve Şube iki kişi olmakla birlikte Müslim'in "hepsi" ifadesini kabul etmemiştir. Onun bu kabul etmeyişi elindeki asıllara göre doğrudur ama bizim elimizdeki asıllara göre ise kabul edilmeyecek bir taraf yoktur çünkü o iki kişinin üçüncüsü Süfyan olmaktadır. Allah en iyi bilendir.